Μάνος Καρατζογιάννης: Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου «Σταθμός»

ιλάει για την εμπειρία του στο χώρο του θεάτρου και τις παραστάσεις που θα δούμε τη νέα σεζόν

Τα τελευταία χρόνια υπογράφει σκηνοθετικά ή πρωταγωνιστεί σε παραστάσεις που έχουν απασχολήσει τα θεατρικά δρώμενα. (Σ’ εσάς που με ακούτε, Για την Ελένη, Diktat, Φωνές). Ως συνέχεια αυτής της επιτυχημένης πορείας, φέτος αναλαμβάνει την καλλιτεχνική διεύθυνση του θεάτρου «Σταθμός» στο Μεταξουργείο και επιλέγει ένα πρόγραμμα που συμπεριλαμβάνει παραστάσεις, εκδηλώσεις και πολύ ενδιαφέρουσες συζητήσεις ανοιχτές στο κοινό.

Είναι πολύ ευχάριστο νέοι άνθρωποι να κατέχουν θέσεις σημαντικές που επηρεάζουν τα πολιτιστικά. Πώς νιώθεις εσύ για αυτό;
Τα τελευταία χρόνια στα επαγγελματικά μου έρχομαι αντιμέτωπος με πράγματα που δεν έχω ξανακάνει. Η πρόκληση είναι κάτι που μου αρέσει, δεν κάνω πίσω, ρισκάρω.

Δηλαδή τις επιτυχίες που έχεις στο ενεργητικό σου τις έβλεπες ως ρίσκο πριν πραγματοποιηθούν;
Δεν έχω ησυχία όταν ετοιμάζω μια δουλειά, είτε παίζω ο ίδιος είτε σκηνοθετώ πρέπει οπωσδήποτε αυτή η δουλειά να βγει στο κοινό γιατί είναι σαν κάτι ζωντανό μέσα μου που πρέπει να εξωτερικευτεί.

Πώς είναι οι πρώτες σου αναμνήσεις από το θέατρο;
Δραματικές. Είμαι αρκετά μικρός σε ηλικία και βλέποντας ελληνικές ταινίες έχω τους αγαπημένους μου ηθοποιούς. Ζητάω λοιπόν επίμονα στους γονείς μου να με πάνε να τους δω και στο θέατρο χωρίς να έχω υπολογίσει πως οι ταινίες που παρακολουθούσα είχαν γυριστεί πριν από αρκετά χρόνια και προφανώς οι ηθοποιοί είχαν αλλάξει. Με πήγαν λοιπόν στο θέατρο αλλά πουθενά δεν είδα τους αγαπημένους μου από τις ταινίες ηθοποιούς παρά μόνο κάποιους άλλους με το ίδιο όνομα.

Η πρώτη σου επαγγελματική εμπειρία με το θέατρο;
Η Κασσέτα της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία του Γιώργου Αρμένη με έναν εξαιρετικό θίασο (Ιάκωβος Ψαρράς, Μαρίκα Τζιραλίδου, Σοφία Ολυμπίου, Κώστας Καζανάς, Ιωάννα Ζιάννη και Κατερίνα Σκουρλή) όταν ήμουν ακόμα μαθητής στη Σχολή.

Ξέρω ότι με επιτυχία έχεις καταφέρει να παίζεις και να σκηνοθετείς στην ίδια παράσταση ή και σε διαφορετικές παραστάσεις μέσα στην ίδια θεατρική σεζόν. Τώρα που καλείσαι να αναλάβεις το βάρος της οργάνωσης όλων τον παραστάσεων και εκδηλώσεων του θεάτρου φοβάσαι μήπως η ιδιότητα του ηθοποιού μείνει πίσω;
Θέλω να σκέφτομαι ότι θα πάει μπροστά.

Πες μου για κάποια φορά που ως θεατής έμεινες άφωνος από την αρτιότητα κάποιας παράστασης.
Θυμάμαι συχνά τις παραστάσεις του Λευτέρη Βογιατζή. Και τις αναπολώ. Μια από αυτές είναι το Ύστατο Σήμερα. Το ίδιο και για τις παραστάσεις του Γιώργου Μιχαηλίδη.

Πες μου ποια είναι τα μεγαλύτερα εμπόδια που μπορεί να συναντήσει ένας νέος ηθοποιός ή σκηνοθέτης σήμερα.
Η στενότητα χώρου (συναισθηματικού), χρόνου και χρήματος. Η έλλειψη επικοινωνίας, πίστης και οράματος πρώτα και βέβαια η ανεργία και η οικονομική ανέχεια.

Πες μου έναν ρόλο ή ένα θεατρικό έργο που ονειρεύεσαι και ξέρεις ενδόμυχα ότι κάποια στιγμή θα προσπαθήσεις να μη μείνει όνειρο.
Δεν κάνω πια όνειρα σχετικά με ρόλους και έργα. Ξέρω ότι η ζωή μας ξεπερνά. Τα απρόοπτα φοβάμαι. Την κακιά στιγμή. Θέλω να παίξω κάποια στιγμή όμως τον Ερωτόκριτο. Είμαι ο μισός από την Κρήτη. Και θα ήθελα να κάνω κάτι για το Μεσολόγγι, την πατρίδα του πατέρα μου.

Φέτος αναλαμβάνεις τη διεύθυνση στο θέατρο «Σταθμός» και υπογράφεις το πρόγραμμα εκδηλώσεων. Τι προβλέπεται για τη θεατρική περίοδο 2017-2018;
Εκατό χρόνια μετά τον Εθνικό Διχασμό (1915 – 17) το Θέατρο Σταθμός αναζητά εκείνα τα σημεία αναφοράς που μας ενώνουν. Στη θεατρική γειτονιά του Μεταξουργείου, γνωστό παλαιότερα και ως «μικρό Παρίσι των Αθηνών», ξεκινάει ένα ταξίδι ταυτότητας.

Μάνος Καρατζογιάννης

Από τα απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη ως το σύγχρονο ελληνικό έργο ακούμε να ξαναπροφέρεται η λέξη πατρίδα. Μερικές από τις παραστάσεις είναι:

Σύγχρονο Ελληνικό Θεατρικό Έργο σε συνεργασία με το Greek Play Project
Tο Greek Play Project −η διαδικτυακή πλατφόρμα για την προώθηση του σύγχρονου ελληνικού έργου− παρουσιάζει τα έργα που διακρίθηκαν στο διαγωνισμό συγγραφής πρωτότυπου θεατρικού έργου με τίτλο «Γράψε τον μύθο σου». Την παρουσίαση θα πλαισιώσει συζήτηση για τη σύγχρονη ελληνική δραματουργία.

Κυριακή 1 (18:00) και Δευτέρα 2 Οκτωβρίου (20:00)

Ελένη ή Σούλα;
Σε σκηνική ανάγνωση με την επιμέλεια του Ανδρέα Ανδρέου θα παρουσιαστεί επίσης το έργο της Παναγιώτας Δημοπούλου Διαγώνια που έλαβε στο Διαγωνισμό τον Έπαινο.

Της Δέσποινας Καλαϊτζίδου σε σκηνοθεσία Γιώργου Λύρα με την Ευαγγελία Μουμούρη.

«Σε θέλω»
Το «Μικρό Παρίσι των Αθηνών», με θεματικό άξονα φέτος τη γυναίκα στην Ευρώπη, φιλοξενεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Σε θέλω». Πρόκειται για ένα μελωδικό ταξίδι στο χρόνο με φόντο τους μεγάλους έρωτες σπουδαίων γυναικών του 19ου και 20ού αιώνα. Η παράσταση δανείζεται το όνομά της από το ομώνυμο τελευταίο τραγούδι της τραγουδοποιού Ευσταθίας, η οποία συναντιέται για πρώτη φορά με την Μαρία Κίτσου.

Σε αυτή την πρώτη τους συνάντηση η αισθαντική ηθοποιός παρεμβαίνει σαν Μαρία Πολυδούρη, μετατρέποντας το εν λόγω τραγούδι σε ένα απελπισμένο «σε θέλω» απέναντι  στον «Τάκη» της, τον ποιητή Κώστα Καρυωτάκη. Εκτός από τη Μαρία Πολυδούρη, μερικές από τις ηρωίδες που εκφράζουν τα ηχηρά τους «σε θέλω» είναι η διανοούμενη Simon de Beauvoir, η ρωσίδα ποιήτρια Άννα Αχμάτοβα, η γλύπτρια Camille Claudel, η δική μας Μυρτιώτισσα, η Βιρτζίνια Γουλφ, μέχρι και η αντισυμβατική συλλέκτρια έργων τέχνης Γερτρούδη Στάιν με την αγαπημένη της Άλις Τόκλας. Όλες τους έζησαν, ερωτεύτηκαν και δημιούργησαν στην Ευρώπη σε μια δύσκολη εποχή για τις γυναίκες.

Σκηνοθεσία: Μαρία Κίτσου. Πρωτότυπα κείμενα και μουσική: Ευσταθία.

Σάββατο 7 Οκτωβρίου στις 21:00 και για μία μόνο παράσταση. Σε συνεργασία με το «Μικρό Παρίσι των Αθηνών»

Για την Ελένη
Μετά την επιτυχημένη πρεμιέρα του στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, την επανάληψή του στο Tempus Verum Εν Αθήναις, αλλά και μια μικρή περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, το έργο Για την Ελένη ξεκινά έναν τρίτο κύκλο παραστάσεων.

Η παράσταση παρουσιάζει για πρώτη φορά στη σκηνή τη συγκλονιστική ιστορία της Ελένης Παπαδάκη, τραγικού θύματος των Δεκεμβριανών.

Η ηθοποιός επιστρέφει στο χώρο της για να αφηγηθεί την περιπέτεια της εμφύλιας διαμάχης στο θέατρο, στον τόπο της, στην εποχή της.

Κείμενο – Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης. Ερμηνεύουν: Μαρία Κίτσου (στο ρόλο της Ελένης) και Μάριος Μακρόπουλος (στο ρόλο του βουβού εκτελεστή της).

Από Δευτέρα 9 Οκτωβρίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00.

Μαρία Κίτσου

Πατρίδα Τώρα – 8 ώρες και 35 λεπτά
Μετά την πρώτη sold out παρουσίασή της τον περασμένο Οκτώβριο στο Θέατρο Τέχνης (Φεστιβάλ Αναλόγιο) και τις εξαιρετικές κριτικές που έλαβε, η θεατρική διασκευή του μυθιστορήματος της Φωτεινής Τσαλίκογλου «8 ώρες και 35 λεπτά» επιστρέφει στη σκηνή. Πρόκειται για την τραυματική ιστορία μιας οικογένειας ελλήνων μεταναστών της Αμερικής, όπως την εξιστορεί ένας επίγονός της κατά τη διάρκεια ενός αεροπορικού ταξιδιού που διαρκεί 8 ώρες και 35 λεπτά, από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα.

Ο Τζόναθαν ανασυνθέτει την ιστορία του έρωτά του για τη χαμένη του αδελφή, του ίδιου και της οικογένειάς του αλλά και της πατρίδας του. Μέσα στο αεροπλάνο επιστρέφει ο χαμένος χρόνος της ζωής του, όπως τον συγκροτεί το παραποιημένο παρελθόν αλλά και το άγριο παρόν.

Συγγραφέας: Φωτεινή Τσαλίκογλου. Θεατρική διασκευή – Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης. Ερμηνεύουν (αλφαβητικά): Μάνος Καρατζογιάννης, Αναστασία – Ραφαέλα Κονίδη, Μάρω Παπαδοπούλου, Κατερίνα Χέλμη.

Κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 19:00. Από τις 20 Οκτωβρίου ως 1 Απριλίου.

Αναγνωστήριο
Αγαπημένοι έλληνες καλλιτέχνες με τη συμβολή θεωρητικών της λογοτεχνίας ξαναδιαβάζουν ποιήματα και πεζογραφήματα της Νεοελληνικής Γραμματείας από τον Αντρέα Κάλβο ως τον Γιάννη Κοντό κι από τον Μακρυγιάννη ως τον Μένη Κουμανταρέα.

Από 11 Οκτωβρίου και κάθε Τετάρτη στις 19:00 σε συνεργασία με το Analogio Festival.

Κάθε Πέμπτη Κύριε Νιάρχο
Ο Θανάσης Νιάρχος συνομιλεί με διακεκριμένους ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών για την προσωπική τους διαδρομή και τη δική τους «πατρίδα».

Από 10 Νοεμβρίου και κάθε δεύτερη Πέμπτη στις 19:00.

Ο Καραφλομπέκατσος και η Σπυριδούλα
Ο Καραφλομπέκατσος και η Σπυριδούλα της Λένας Κιτσοπούλου είναι δυο ιστορίες σύγχρονων ανθρώπων που αναπνέουν, τραγουδούν, κραυγάζουν εγκλωβισμένοι μέσα στα όρια του αστικού κενού τους. Πρόσωπα που ερωτεύονται, ελπίζουν κι απελπίζονται χτυπώντας με φόρα στα προσωπικά, οικογενειακά και κοινωνικά αδιέξοδα που τους προσφέρει η συμβατική ζωή τους, ενώ ταυτόχρονα απο-γυμνώνουν την καταπιεσμένη ύπαρξή τους από κάθε ιδέα, μορφή και περιεχόμενο. Αλλάζουν σπίτι, αλλάζουν ρούχα, αλλάζουν δέρμα, αλλάζουν φύλο, αλλάζουν ζωή, φλερτάρουν τον θάνατο για να ανακαλύψουν και πάλι άλλο ένα, καινούριο αδιέξοδο. Μα πάντα τραγουδώντας.

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μάρκελλος. Παίζουν: Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Ελένη Στεργίου.

Από 12 Φεβρουαρίου κάθε Δευτέρα & Τρίτη στις 21:00.

Η Απολογία της Μαρί Κιουρί
Το 1910, τέσσερα χρόνια μετά τον τραγικό θάνατο του άντρα της Πιέρ Κιουρί, η Μαρί Κιουρί σύναψε σχέση με τον Πωλ Λανζεβάν, πρώην μαθητή του άντρα της, πέντε χρόνια μικρότερό της και εν διαστάσει παντρεμένο με τέσσερα παιδιά. Θεωρήθηκε μέγα σκάνδαλο, τόσο ώστε ο γαλλικός τύπος αποσιώπησε τη δεύτερη απονομή της, του Νόμπελ Χημείας, το 1911. Αυτό το πραγματικό γεγονός αποτελεί και το εφαλτήριο για την «απολογία» της.

Η Μαρί Κιουρί στο εδώλιο, σε μια συνθήκη κατάφωρης αδικίας −ένα συνηθισμένο φαινόμενο «ανταμοιβής» της ιστορίας για τα παιδιά της− ξετυλίγει με συγκίνηση και ένταση τη δική της προσωπική ιστορία αποδεικνύοντας ότι ο δρόμος των έντιμων και ιδεολόγων του πλανήτη, ειδικά των γυναικών, δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα.

Κείμενο – Μουσική: Ευσταθία. Σκηνοθεσία: Κίρκη Καραλή. Στο ρόλο της Μαρί Κιουρί η Πέγκυ Τρικαλιώτη.

Από 24 Φεβρουαρίου κάθε Σάββατο στις 18:00 και κάθε Τετάρτη στις 21:00. 

Το Νεοελληνικό θέατρο στην Κύπρο
Παραστάσεις νέων ελληνικών θεατρικών έργων ταξιδεύουν από την Κύπρο στην Αθήνα, σε συνεργασία με το Σπίτι της Κύπρου.

Τον Απρίλιο, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.

Ο Ουρανός… και το Παντελόνι του
Ο «πατέρας» και η «μάνα» του νέου ελληνικού θεάτρου ενώνουν για πρώτη φορά τις φωνές τους σε ενιαία παράσταση. Ο μονόλογος του Ιάκωβου Καμπανέλλη Αυτός και το Παντελόνι του και ο Ουρανός Κατακόκκινος της Λούλας Αναγνωστάκη συνθέτουν το δίπτυχο αυτό με θέμα τη μοναξιά και την ήττα.

Ερμηνεύουν: Ηλίας Λογοθέτης, Νένα Μεντή.

Τον Μάιο, για δέκα παραστάσεις, σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη.

πηγη:athensvoice.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *